Veiligheid Nefit TopLine (productiejaar 2006 – 2009)
Naar aanleiding van de verontrustende nieuwsberichten omtrent de Nefit TopLine van de afgelopen week hebben wij meerdere vragen van onze klanten gehad met betrekking tot de veiligheid van hun CV ketel. Middels dit bericht willen we u informeren over de veiligheid en eventueel te ondernemen maatregelen.
Nefit heeft 10 januari een persbericht verspreid waarin gesteld wordt dat er geen reden tot zorgen is indien de brander van de TopLine ketel is vervangen en het toestel periodiek (minimaal één keer per twee jaar) is onderhouden.
Brander
De originele brander bij dit type toestel kan een risico vormen voor de brandveiligheid. Sinds februari 2017 loopt er een preventieve vervangingsactie. Is de originele brander van uw Nefit TopLine (2006 – 2009) nog niet vervangen door uw installateur? Neem dan contact met ons op.
Warmtewisselaar
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een kapotte warmtewisselaar geen verhoogd risico oplevert op brand of lekkage van CO buiten het toestel. Door de constructie van cv-ketels blijft een eventuele lekkage van CO die ontstaat door een defecte warmtewisselaar binnen het toestel. De ventilator zorgt voor onderdruk waardoor deze gassen alsnog worden afgevoerd via het afvoerkanaal. Lekkage van CO buiten het toestel kan pas ontstaan ten gevolge van achterstallig onderhoud van de CV ketel.
Heeft u een Nefit TopLine (bouwjaar 2006 – 2009)? Dan zijn er drie opties:
- Als de warmtewisselaar van uw TopLine nog functioneert, kunt u er voor kiezen niets te doen. Wij kunnen echter niet garanderen dat defecten niet kunnen ontstaan in toekomstige jaren.
- Als de warmtewisselaar van uw TopLine defect is, kunt u er voor kiezen deze onder garantie te laten vervangen. De garantie betreft de warmtewisselaar zelf, maar niet de arbeidskosten. Het vervangen van dit onderdeel brengt daarom wel kosten met zich mee: €150,00 excl. BTW (€181,50 incl. BTW).
- U kunt er ook voor kiezen uw oude toestel in te ruilen tegen een nieuw Nefit-toestel. In dit geval maakt het niet uit of de warmtewisselaar wel of niet defect is. Het oude toestel wordt teruggestuurd naar de fabrikant. Ter compensatie voor de aankoop van een nieuw toestel ontvangt u (ten minste) €600,00 retour op de aanschaf.
Het kan aantrekkelijker zijn om uw toestel te vervangen i.p.v. een nieuwe warmtewisselaar te laten plaatsen. De gespecificeerde kortingen ziet u hieronder:
Periodiek onderhoud
Nefit adviseert klanten hun toestel alsnog periodiek te laten onderhouden indien het toestel nog niet periodiek wordt onderhouden. Bekijk onze onderhoudscontracten en neem contact met ons op voor meer informatie.
Vrijblijvend advies?
Contact
Wij hebben geen geheimen,
u krijgt gewoon het beste advies
U vraagt wij leveren,
altijd en overal
De beste zorg voor
een optimale ondersteuning